Antreprenor de România

Sfârșitul lunii Februarie a venit cu o nouă provocare. Într-o lume în care vorbim tot mai mult despre valori și antreprenoriat feminin și în contextul lansării Federației Patronatelor Femeilor Antreprenor, federație patronală unică în România care are în centru femeia antreprenor, am răspuns unui set de întrebări care se regăsește și în  Revista Cariere, ediția lunii Martie.

1.În România numai eu știu vreo 5 asociații dedicate antreprenoriatului feminin. E mult, e puțin raportat la numărul de femei antreprenor?

În România 99,7% dintre companii fac parte din categoria întreprinderilor mici și mijlocii și contribuie cu aproximativ 60% din produsul intern brut şi angajează 60% din forţa de muncă. Având în vedere aceste ponderi este destul de greu să tragi o linie simplă și să judeci după un criteriu numeric și nu după rezultate.

În opinia mea importanța ONG-urilor sau a patronatelor care militează pentru promovarea și susținerea antreprenoriatului feminin este dată de calitate versus rezultate nu de numărul lor.

Cert este faptul că femeile antreprenor încă se confruntă cu o serie de inegalități și de aceea consider că încă mai multe foarte multe de făcut.

2. E mai ușor să aduni antreprenori femei decât bărbați?

Sunt tipologii și caractere diferite, asadar pot spune că atât timp cât mesajul organizației tale refectă realitatea românescă și este plin de consistență, își poate găsi corespondentul indiferent de sex.

3. Cum v-a venit ideea de a construi o asociație dedicată antreprenoriatului feminin?

 România are mulți antreprenori care gândesc și acționează frumos, în special tineri care au viziune și curaj dar cel mai important este faptul că au un set de valori pe care și-l păstrează. Acum 5 ani alături de alți antreprenori am înființat Asociația Națională a Antreprenorilor(ANAA) care promovează și suștine antreprenoriatul în România și care are în subsidiar domenii prioritare cum ar fi antreprenoriatul în rândul femeilor și al tinerilor. Poate părea pompos totul însă să știți că la bază se află nevoiele primare ale unui antreprenor de a fi CORECT reprezentat în spiritul valorilor în care credem, așa s-a născut ANAA.

Timp de 5 ani am încercat să construim o punte între mediul antreprenorial și decidenți, ceea ce este destul de dificil în contextul politic actual.

După multe analize, inițiative, sesiuni create special pentru a încuraja tot mai multe femei, am conștientizat că decalajele dintre femei și bărbați în privința posibilităților de a-și lansa o afacere, sunt tot mai mari, ducem lipsă de o reprezentativitate unitară la nivel național și chiar european și așa am început un nou proiect: Federația Patronală a Femeilor Antreprenor.

4. Care sunt motivele pentru care aderă antreprenoarele la asociația dvs?

Cu siguranță există multe motive iar unele dintre ele pot fi chiar personale, important este de fapt ceea ce ne ține împreună. Ideea de reprezentare, de promovare a unor idei comune și nu în ultimul rând, o voce unică, care este din ce în ce mai mult ascultată.

5. Care este the unique selling pointul asociației?

Îndrăznesc să spun că încrederea în profesionalismul celor care reprezintă ANAA. Am strâns lângă noi oameni de valoare, corecți care au un parcurs frumos și acest lucru se vede și din inițiativele noastre. Am pornit de la un mesaj simplu: ,,Noi credem în oameni și în ideile lor! “ și am continuat încurajând spirtul de echipă și egalitatea, responsabilizând și implicând pe toți cei care și-au dorit să contribuie activ la îndeplinirea obiectivelor noastre.

6. Cât de solidare sunt femeile în România? Ce a schimbat asociația dvs. în această mentalitate?

Suntem o nație tânără, istoric vorbind am preluat diverse obiceiuri de la cei care ne-au cotroprit și involuntar unele dintre ele s-au transmis până la noi. Femeia româncă este mândră și orgolioasă poate de aici și idea că femeile nu sunt solidare, eu cred însă că mai degrabă au valori diferite.

În ceea ce privește schimbarea acestei mentalități cu toții stim că ele nu se pot schimba ,,peste noapte”. Studiile au demostrat că mentalitățile se schimbă timp de o generație așa că mai avem mult de muncă însă progesele se văd deja. Astăzi femeia nu mai este privită ca fiind doar mamă și gospodină și mă bucură faptul că și noi am contribuit activ la schimbările care au loc în societate.

7. Care sunt valorile de leadership feminin cu care ați pornit și cum au avoluat acestea în timp?

La început ne-am stabilit un set de valori însă în timp am constatat faptul că cea mai importantă valoare a leadershipului este curajul însoțit de cunoaștere.

8. Care au fost cele mai mari provocări, dar și cele mai mari împliniri?

Deopotrivă o provocare și o mare realizare a constituit-o organizarea primei conferințe internaționale dedicată antreprenoriatului feminin, Beauty of Entrepreneurship în luna noiembrie a anului 2016. Am strâns lângă noi peste 800 de antreprenori, speakeri internaționali din Anglia, Suedia, Norvegia, Serbia, Canada, etc, și abordând subiecte de mare actualitate.

Federația Patronatelor Femeilor Antreprenor  reprezintă o mare împlinire. Mi-am dorit foarte mult să existe o organizație care să strângă sub aceasi umbrela toate femeile antreprenor din România, să militeze pentru respectarea drepturilor lor, o singură voce unită și puternică care să le reprezinte atât la nivel național cât și la nivel european.

9. Ce schimbări aduce în business networkingul de calitate?

Am descoperit puterea networkingului în Statele Unite acum 8 ani. Un networking de calitate îți poate aduce noi oportunități însă acesta trebuie exploatat corect.

În România din pacate încă nu știm că un networking bun dă rezultate doar dacă este urmat de un follow-up corespunzator, cu alte cuvinte nu este suficient să colectezi cărți de vizită. La 2-3 zile după sesiunea de networking ar trebui să sosescă un mail de introducere și readucere aminte și apoi obligatoriu invitația la o cafea pentru a descoperi oportunitățile comune.

10. Cum vedeți evoluția valorilor leadershipului feminin în era disruptivă a transformării și inteligenței artificiale?

Inteligența artificială influentează egal pe toată lumea, bărbați și femei, nu are orientare. Însă, inteligența artificială poate afecta și negativ leadershipul.  De aceea este și criticată în lumea largă această formă de inteligență. Aceasta nu va putea înlocui creativitatea, frumusețea, sensibilitatea, capitole unde femeile antreprenor excelează.

Mihaela Marcu, Cristina Chiriac, Liliana Aghiorghicesei

Vă mulțumesc!

 

Photo credit: Florian Marin

 

Spune-ţi părerea

Numele este obligatoriu
Adresa de e-mail nu va fi publicată

Înapoi sus