Din culisele revistei Femeia

  • Ai început să readuci la viață ii vechi prin Flori de ie. Dar acum afacerea ta s-a dezvoltat și povestea continuă cu modele urbane în care sunt integrate simboluri tradiționale. Cum a apărut această latură?

Totul este cât se poate de firesc. Ia este un element extrem de versatil, dar valoarea estetică a unei ii poate fi multiplicată, i se pot găsi valenţe noi, iar eu asta am făcut. Nici nu e vreo noutate, reinterpretări s-au făcut mereu, modelele complicate, care necesitau măiestrie au fost simplificate adesea, au fost adaptate altor texturi. Pasul următor, extrem de logic, a fost să alegem un element din paleta estetică a costumului popular românesc şi să-l transpunem în zona ţinutelor urbane, de la un simplu tricou şi până la rochia de seară. Detaliul văzut ca întreg şi amplificat apoi într-un alt context a fost formula şi ea a funcţionat. Totul este să reuşeşti să priveşti fiecare element din costumul nostru ca pe unul viu şi inedit.

  • Ai dus ia românească în multe locuri din lume, inclusiv la Dubai sau în Asia, cum a fost văzută/privită/primită? Povestește-ne puțin despre aceste experiențe.

Ia noastră este extrem de apreciată peste tot. E şi atracţia exotismului pentru cei din afara ţării, fără îndoială, dar mai e ceva: e lipsa barierelor, a snobismului. Nouă mereu ne displace câte ceva, ba nu vrem să ne amintim de copilăria rurală, ba ne e ruşine cu originea ţărănească, ba e patriotism desuet, rămăşiţe de festivism socialist, ba frizează dreapta naţionalistă. E greu cu ideologiile. Dar în străinătate, toate aceste ceţuri nu există, iar ia e văzută aşa cum este ea, o ţesătură de lumină şi culoare, un testament scris cu acul şi aţa, o poveste minunată.

  • Tu porți foarte des ii. Cum le integrezi în vestimentația de zi cu zi sau pentru anumite evenimente?

Aşa cum aţi observat foarte bine, eu nu doar promovez ia, ci în primul rând o port. Fie la o ţinută de zi cu pantalon şi sacou, fie la o fusta, totul ţine de dorinţa de a o purta. Ţărăncile ştiau foarte bine să coasă o ie simplă, pentru activităţile zilnice, cu elemente decorative simple, pe când cea destinată evenimentelor importante avea broderie bogată, inserţii cu fire preţioase, mărgele, paiete, ceea ce dovedeşte simţul lor estetic şi înţelepciunea. Cred că interior e mai dificil să te adaptezi iei, să o ştii purta în aşa fel, încât tu să te potriveşti frumuseţii şi bogăţiei intrinseci a costumului nostru popular.

 

  • Ești o femeie de afaceri, dar asta nu te-a împiedicat să inspiri și alte femei în acest domeniu și mai mult, le susții pentru a încuraja antreprenoriatul din România. Ești Președintele Asociației Naționale a Antreprenorilor, una dintre cele mai importante asociații non-profit pentru antreprenoriat. Cum ți-a venit această idee?

Asociaţia a venit ca o continuare a întâmplărilor din viaţa mea, când am decis că ceea ce am avut de demonstrat, am demonstrat şi că nu mai are rost să pierd timpul muncind pe brânci şi aşteptând ca cineva să-mi recunoască meritele. Am înţeles că antreprenoriatul este soluţia curajoasă, nebună chiar, dar viabilă pentru cei capabili să facă mai mult cu viaţa lor, iar pentru asta ai nevoie de sprijin. Solidaritatea e funcţională şi am demonstrat-o, construind Asociaţia Naţională a Antreprenorilor, dar am dus-o mai departe. Am iniţiat şi am reuşit să pun bazele unei Confederaţii Naţionale a Antreprenoriatului Feminin, pentru că femeile au dovedit capacitatea lor de organizare din totdeauna. Acum ne şi sprijinim în cadrul acestei confederaţii, pentru a putea desfăşura activităţi de succes în lumea businessului, una ocupată prea mult timp aproape exclusiv de bărbaţi.

  • Această confederație (CONAF) este un spațiu feminin, cu multe idei. Ce mai au femeile de câștigat făcând parte dintr-un patronat?

Cred că nu aşa se pune problema, în mod simplist. Aparteneţa la un patronat e mai mult decât simplul raţionament legat de câştig. Aici e vorba de solidaritate, de experienţă, de susţinere reciprocă, de eforturi conjugate. Mai mult nu este un cluster destinat doar femeilor ci este singura confederație patronală din România care milietează, susține, promovează și se implică activ pe diferite paliere antreprenoriatul feminin: social, economic, cultural și chiar legislativ. Orice persoană juridică din România poate deveni membru CONAF atât timp cât în relația cu noi desemează o femeie. Antreprenoriatul feminin este o politică prioritară încă din anul 2007 în Uniunea Europeană. Sunt mai multe considerente economice care au condus către acestă prioritate: rata scăzută a natalității, reconversia profesională, nivelul asigurărilor sociale șamd.

Femeile sunt nevoite să ţină cont de mai multe aspecte în viaţa lor. Când e vorba de business, bărbaţii văd doar afacerea şi atât, pe când femeile au de luptat cu prejudecăţile, cu misoginismul, cu neîncrederea multora. Ele au în vedere şi casa şi copiii, educaţia lor, desigur, nu generalizez, dar asta e media şi noi putem să luptăm cu aceste mentalităţi doar asociindu-ne, demonstrând cu cifre, cu indicatori de performanţă că suntem capabile să ne ocupăm de business cot la cot cu bărbaţii. Ar fi timpul ca în secolul XXI să dărâmăm principiile învechite, reflexele unei masculinităţi ignorante şi să facem doar business.

  • Cum se pot alătura și alte femei confederației? E nevoie să aibă deja un business sau pot veni și cele care-și doresc să înceapă o afacere?

Desigur, confederaţia noastră oferă sprijin și servicii de mentorat tuturor femeilor care vor să devină antreprenoare. Oferim informaţii, exemple, ajutor. Doar pentru asta am coagulat mai multe iniţiative disparate, tocmai pentru forţa unităţii. Pentru a deveni membru CONAF trebuie să se găsească într-una dintre aceste situații: să aibe un PFA, o II (intreprindere individuală) sau IF (intreprindere familială), un SRL sau SA. Mai pot adera alte patronate, asociații sau chiar federații.

  • Care a fost lecția pe care ai învățat-o în cariera ta?

Dacă e să privesc înapoi, am învăţat mai multe lecţii. Cea mai importantă a fost să am încredere în mine, în forţele mele, să fac în aşa fel încât să nu-mi fie niciodată ruşine, să nu mă tem de ziua de mâine, dar şi că nu sunt singură, că nu trebuie să duc toate bătăliile azi şi nici că nu e o tragedie dacă nu le câştig de fiecare dată. Perseverenţa este, cred, cea mai eficientă lecţie a unei cariere de succes.

  • Din ritualul meu de frumusete nu lipseste niciodata- fondul de ten

 

Am învatat că moda reflectă schimbările dintr-o societate și că rolul unui designer este să fie în stare să anticipeze noile trenduri. Costumele vechi au constituit mereu o sursă de inspirație pentru marii creatorii și au  fost redescoperite în mod regulat ca teme pentru noile colecții. Fiecare nouă interpretare este creată din punct de vedere contemporan, astfel încât este întotdeauna diferită de viziunea anterioară. Pe măsură ce punctele de vedere contemporane se schimbă, tot așa se schimbă și inspirația din istorie.

Articol publicat în revista Femeia, luna mai 2019

Spune-ţi părerea

Numele este obligatoriu
Adresa de e-mail nu va fi publicată

Înapoi sus