Trebuie să știi unde să cauți forța de muncă potrivită acestui tip de business
De 1 decembrie, Brașovul a fost gazda unui eveniment fară pereche: 100 de modele au defilat îmbracate în costume populare autentice, culese din toate regiunile istorice ale țării.
Iată, așadar, că ia românească a ajuns, în an centenar, un simbol al eleganței și rafinamentului care strălucește pe podiumurile lumii datorită muncii pe care oameni precum Cristina Chiriac o depun zi de zi.
Ea singură și-a “împletit o misiune”: aceea de a salva costume vechi și de a repune în valoare motivele utilizate odinioară pentru a înfrumuseța straiele românești. Tot ea a dus ia romanească în toate colțurile lumii, din Viena până în Shanghai, unde a fost aplaudată la scenă deschisă.
Cristina este fondatoarea Flori de ie, mama, președinte al Asociatiei Antreprenorilor din România și președinte al Confederației Naționale pentru Antreprenoriat Feminin.
Ea vorbește pentru Business24 despre cum a început să colecționeze ii și fote vechi, să le salveze de la degradare. Și cum, după o investiție de 15.000 de euro, și nenumarate ore de muncă a venit și momentul în care numarul iilor vândute a început să crească de la an la an, considerabil.
Spuneți-ne mai multe despre dumneavoastră, despre evoluția dumneavoastră profesională.
Sunt un om care nu se resemnează nici cu succesul, nici cu eșecul, sau mai bine spus, nici cu victoria, nici cu înfrângerea. Am facut distincția pentru că, dacă vorbim de piața românească, este greu să pui cuvântul succes.
Sunt mai degrabă victorii consecutive sau sporadice în speranta succesului si asta pentru ca legislatia care priveste activitatile de business se schimba atat de des, incat da semnale de instabilitate care ii descurajeaza pe marii jucatori si ii ucide pe cei mici.
Asta am incercat sa fac in cartea mea Marea privatizare. Restructurarea proprietatii, care este teza de doctorat, să urmaresc evolutia economiei romanesti post-decembriste, cu toate tarele ei.
Las urme pe unde trec, cartea e una dragă, după cum mi-am dovedit mie și celor din jur că pot aduce, de exemplu, World Trade Center în zona de profit, ceea ce nu mi s-a iertat, dar asta e o altă poveste.
Prefer să îmi jalonez parcursul trecut cu amintirile frumoase și cu efortul constant, cu munca, adesea epuizantă, care a făcut să fiu femeia de azi: sunt Cristina de la Flori de ie, sunt mamă a doi băieți minunați, sunt președintele Asociației Antreprenorilor din România și a Federației Patronatelor Femeilor Antreprenor.
Cum s-a născut brandul Flori de ie?
Vin din patria lui Brâncusi, sunt musceleancă, iar portul acela minunat cu voal de borangic mi s-a părut întotdeauna culmea eleganței populare românești și îndrăznesc să spun că nu doar populare.
Așa că am început să colecționez ii și fote vechi, să le salvez de la degradare. Am trecut și eu, ca orice angajat, prin momente dificile și mi-am dat seama că multe femei din zona mea natală, care nu au capacitatea de a face o afacere personală, ar putea să lucreze ceea ce știu ele cel mai bine și mai frumos – să coasă, iar costumele vechi erau o sursă de inspirație minunată.
Așa că am împletit o misiune, aceea de a salva costume vechi și de a repune în circuitul estetic motivele utilizate odinioară, cu scopul de a reda femeilor demnitatea pe care ți-o dă munca, oferindu-le ocazia să intre în familia Flori de ie.
A fost deci o naștere firească, din pasiune și multă dragoste, prin care am dat ceva înapoi zonei în care îmi sunt rădăcinile.
Este un business atipic, care cere atât forța de muncă greu de găsit cât și experți care să certifice autenticitatea produselor. Spuneți-ne mai multe despre business-ul dumneavoastră.
Experți încă mai există, iar costumele vechi pe care le-am adunat în colecția mea au toate certificate, dar știu și povestea lor de la foștii posesori. Trebuie să știi unde să cauți forța de muncă potrivită acestui business, dar eu nu am rupt nicio clipă legatura cu zona rurală, așadar am mers, de cele mai multe ori, la sigur. Apoi am întâlnit pe parcurs oameni cu care am rezonat și care au răspuns exigențelor mele.
Cum arată piața pe care vă desfășurați activitatea? Câți producători autentici de ie românească mai există?
Piața noastră este una nișată, e o feliuță din marea industrie vestimentară, dominată, din nefericire, de mărfuri venite din extremul orient, majoritatea de proastă calitate, pe materiale sintetice 100%, singurul atu fiind prețul scăzut.
Cât privește producătorii autentici de ii, e o poveste delicată. Specialiștii în etnografie sunt de părere că nu prea mai este vorba de costum popular autentic, ci mai degrabă de unul tradițional.
Deși nici acesta nu mai există deja de câteva decenii bune, ideea susținută de specialiști este că un port românesc pur nu a existat niciodată, el fiind nuanțat de influentele exterioare, așa cum s-a petrecut în cazul limbii române.
Nu vreau să amintesc de fake-urile orientale care au inundat piața, imitații cusute la mașină care nu au aproape nimic în comun cu ii tradițională, dar care sunt accesibile ca preț.
Care a fost investiția în acest proiect?
Investiția inițială a fost de 15.000 euro. 9.000 au fost folosiți în construirea și dotarea magazinului din Baneasa Shopping City și 6.000 de euro au fost constituiți ca și garantie pentru primele două luni de chirie.
Cum a evoluat din punct de vedere financiar acest business, în 2018? Ce estimari aveți pentru 2019?
Din punct de vedere financiar pot spune că încă din primul an acest business a înregistrat un trend crescator al cifrei de afaceri. Pentru anul în curs estimam o valoare a acesteia mai mare cu 30% decat în 2017.
Nu este mult, dar faptul că ne aflam pe un trend pozitiv ne confirmă faptul că suntem pe drumul cel bun și că investiția inițială se amortizează în perioada pe care am estimat-o inițial.
Cât costa o ie? Câte ii vindeți în fiecare an?
Prețul se stabilește în funcție de complexitatea și de modelul iei, cât și în funcție de timpul de lucru. Toate produsele Flori de ie sunt lucrate integral manual, în Romania. În medie, pentru o ie care este cusută cu paiete și mărgele, timpul de lucru poate ajunge până la 4, chiar 6 săptămâni.
Cum lucrul manual este din ce în ce mai greu de găsit în țara noastră, putem deduce singuri că prețul este stăbilit astfel încât raportul calitate-preț să fie unul la unul. În general, pornesc de la 500 de lei și depășesc chiar 2.000 de lei, dacă vine vorba de rochii. Valoarea unei ii însă, este inestimabilă. Cert este faptul ca numarul iilor vandute a crescut de la an la an considerabil.
În cei trei ani de activitate ați dus ia românească peste tot, peste hotare, la Viena, Las Vegas, New York, Moscova sau Shanghai. Spuneți-ne mai multe despre modul în care este primit acest simbol românesc în întreaga lume.
Fără să mimez modestia vă voi spune că pretutindeni, ia românească și toate elementele de vestimentație din costumul popular tradițional, prezentate ca atare sau ranforsate, adaptate și cărora li s-au dat noi valențe în cadrul unor ținute elegante destinate ocaziilor speciale, au fost primite cu extrem de multă caldură, apreciate, aplaudate.
Noi suntem cei care le privim exclusiv prin prisma aparteneței la rural și cum snobismul e un sport național, nu prea mai suntem dispuși să vedem cu ochi buni această zonă.
Dar splendoarea cu care sunt decorate costumele noastre, diversitatea lor de la o zona la alta, eleganța combinațiilor dintre piesele vestimentare și rafinamentul cromatic sunt toate apreciate în mod deosebit.
Cred că ar trebui să fim mai deschiși atunci când vine vorba despre recunoașterea costumului nostru popular.
Așa cum ne place să ne fotografiem măcar, într-un kimono, dacă vizităm Japonia, ar trebui să lăsăm deoparte snobismul și să nu ne fie rusine de trecut, de străbuni, de țăranii din care ne-am născut cu toții, acum una sau mai multe generații și să purtăm cu eleganță și demnitate ceva din comoara noastră. Mai avem ceva de parcurs, până să apreciem cu adevarat costumul românesc la noi acasă, deși evenimentele în care ne implicăm adună, an de an, tot mai mulți participanți, ceea ce ne dă speranțe și satisfacții.
Cum s-a născut pasiunea dumneavoastră pentru ii?
Pasiunea pentru ii s-a născut odată cu mine, am crescut cu ea și acum mergem umăr la umăr.
Ce planuri aveți pentru Flori de ie?
Anul 2018 a venit cu o împlinire profesională mare, certificând în felul acesta ca munca și efortul depus de noi a fost în direcția corectă.
Am participat pentru prima dată la Paris Fashion Week, cel mai important eveniment din lumea modei la nivel global, alături de alți designeri consacrați deja pe plan international. Este o mare onoare, dar și o mare responsabilitate în același timp, constienți fiind că parcursul nostru antreprenorial se va putea modifica radical, Parisul fiind cea mai importantă rampa de lansare.
În ceea ce privește extinderea și planurile noastre de viitor, ne vom limita cu preponderență la partea de online. Cifrele demonstrează că aceasta este cheia succesului, în special pentru antreprenorii mici și medii.
Noi investim constant și constient în calitate, dar și în diversificarea gamei de produse, pentru a ne alinia la tendințele fashion actuale, precum și dorințelor clienților nostri.
Trebuie să recunosc că este o adevarată provocare pentru noi să ne adaptăm cerințelor internaționale, fără să ne îndepartăm de ideea de tradițional de la care am pornit, însă procesul de creație este unul incredibil de frumos și provocator mai ales că trebuie să știi unde să cauți forța de muncă potrivită acestui tip de business.
Material publicat și preluat de pe site-ul business.24.ro
Spune-ţi părerea