De ce antreprenoriatul la puterea feminină este esențial? Ca orice antreprenoare modernă, purtați mai multe pălării. Cum le-ați prezenta celor care află prima dată despre dv?
Îmi place să cred că le prezint cu stil, cu demnitate și eleganță. Fiecare dintre pălăriile pe care le port, că este vorba de cea a antreprenoarei, a președintei de confederație, a creatoarei de costume sau a mamei, sunt parte a unui întreg pe care îl numesc destin. A le schimba între ele e o provocare căreia eu una, am renunțat să îi dau curs. Nu poți judeca o floare după o singură petală, un om după meseria sa și cu atât mai puțin o femeie după o singură pălărie.
Mi-ar plăcea ca cei care află prima dată despre mine, să se simtă inspirați în a-și urma aspirațiile, cu aceeași tenacitate cu care încerc și eu să o fac.
CONFEDERAȚIA NAȚIONALĂ PENTRU ANTREPRENORIAT FEMININ – CONAF, cea mai puternică confederație din România, ce reunește interesele antreprenorilor în spiritul european al egalității de gen și egalității de șanse, s-a născut dintr-o necesitate de a crea o cultură antreprenorială modernă, sustenabilă și echitabilă, iar în prezent are în componența sa 2 federații, 9 patronate, 19 asociații, 27 sucursale și peste 5.500 de companii. Pentru mine poate reprezenta o singură pălărie, dacă respectăm spiritul metaforei, dar reunește alte mii și mii, purtate de tot atâtea destine.
Antreprenoriat la puterea feminină. Care este cel mai interesant aspect la care a trebuit să vă adaptați, în activitatea profesională de până acum?
Diversitatea și tot ceea ce implică ea. Fiecare suntem moștenirea unor părinți, a unei culturi, a unor locuri și purtăm cu noi un univers ce trebuie să fie deschis schimbării. Ne schimbăm prin oamenii pe care îi întâlnim și din miliarde de stele, una nu-i ca cealaltă.
A trebuit și trebuie să mă adaptez la tot ceea ce înseamnă nou. Oamenii sunt fizic neschimbați de peste 300.000 de ani, dar timpul nu e niciodată același. Îmi place să cred că asimilez repede și deși mă fascinează realitățile cuantice, ceea ce eu cred că este menirea mea, este lupta pentru o lume în care fiecare are dreptul la propriile aspirații, indiferent de familia din care provine, genul pe care îl are, limba pe care o vorbește sau opțiunile pe care le are.
Strict profesional, mă adaptez la cifre, la ordinea și puterea lor de a vedea într-un viitor logic. Sunt economist și asta implică matematică aplicată. Indiferent cât am bucuria să evadez în culori și linii, materiale și texturi, niciodată nu încetez să țin socoteala mea, a celorlalți și uneori îmi place să cred că a propriului destin.
Dacă au fost momente în care v-a fost greu, cum le-ați depășit? Ce vă motivează, cum faceți să mergeți înainte, cum vă păstrați încrederea? Antreprenoriat la puterea feminină!
Cât de importantă e solidaritatea feminină în businessul dv?
Au fost momente în viața dv profesională și personală în care v-ați simțit discriminată? Cum ați reacționat?
Au fost momente grele în viața mea, pe care dacă nu le-am depășit, am învățat să trăiesc cu ele. On n’oublie jamais rien, on vit avec și cred că aceasta este grația cu care o femeie are șansa să schimbe lumea. Timpurile sunt uneori grele, dar noi femeile nu ducem războaie. Avem alte mecanisme și cu diplomație și blândețe găsim încrederea de a merge mai departe.
Solidaritatea feminină este ceea ce se clădește în jurul unei responsabiltăți pentru lumea de mâine. Evit să judec anatomic oamenii și diferențele dintre ei. Educația, cultura, viziunea și chiar inteligența, anulează diferențele de gen. Businessul Flori de Ie este dedicat femeilor, pentru că le cunosc și am avut șansa de a fi una. Îl fac cu plăcere și sensibilitate și este gura mea de aer.
Adevărata luptă o duc împreuna cu CONAF ul și să nu credeți că oponenții sau susținătorii valorilor noastre sunt de un singur gen. Mentalitățile sunt uneori o reacție la o realitate culturală, la mass-media și la educația primită de la o generație din alte vremuri.
M-am simțit discriminată și uneori mă simt și acum, la maturitate, dar este important să rămâi centrat pe valorile și aspirațiile proprii. Dacă discriminarea pe care o simți într-o conjunctură începe să te definească, probabil că stima de sine rezonează defectuos. Haide să fim centrați pe ceea ce este bun și frumos în noi! În felul acesta găsim energia pentru a ne păstra calea.
Care sunt valorile dv. bază, în legătură cu care nu ați face compromisuri?
Dreptul si dreptatea. Dreptul de a visa și a ajunge prin muncă unde crezi că ți-e locul și dreptatea pentru cei care își au drepturile.
Valorile pentru mine sunt oglinda în care mă privesc înainte de a mă uita în ochii celorlalți.
Cred în puterea comunității și a cuvântului ÎMPREUNĂ, cred în imaginație, în diplomație, în frumos, în oameni, în viitor.
Niciodată, dar niciodată nu fac compromisuri financiare. Sunt economist și nu este întâmplător. Respect bunăstarea dar detest scurtăturile de orice fel. Simt asta în ADN-ul meu și oamenii din jurul meu știu că este singurul deal-breaker de nenegociat. România este o țară coruptă și nu este singura. Sunt țări mari destabilizate de corupție, sunt proiecte naționale rămase pe hârtie, este viitorul nostru al fiecăruia afectat de scurtături care aduc bunăstarea unui individ, în detrimentul unei națiuni.
Cum arată succesul pentru o antreprenoare din ziua de azi?
Nu știu. Am avut succes în ceea ce mi-am propus, dar când o să consider că l-am atins în tot, vă asigur că am să mai scriu un best seller. Succesul e uneori un puști capricios, ce se ascunde în trecut sau în viitor și îl vezi în urmă sau la finalul propriului proiect.
Succesul vine din fiecare pas pe care îl faci și uneori, la capătul fiecărui proiect este prea obosit să mai sărbătorești. Ce rămâne însă e mulțumirea.
Bineînțeles că nevoile dictează succesul, că există etaloane financiare, număr de voturi, like-uri, share-uri, “te iubesc mama”, sau „ești jumătatea mea”. Bineînțeles că un „mulțumesc” poate echivala cu un succes, la fel de mult ca un „îmi pare rău”, dar antreprenorial vorbind, succes ai atunci când ceea întreprinzi, rezistă în timp, susține material angajații, face lumea să rezoneze la valorile companiei tale.
Pentru mine succesul antreprenorial vine atunci când pot controla ecosistemul pe care l-am imaginat, l-am făcut să fie și lupt să dureze. Simt să fiu mai explicită. CONAF ul, pentru că este un exemplu de responsabilitate socială pentru care vorbesc atâtea proiecte naționale, este un ecosistem de dezvoltare antreprenorială și motor de schimbare socială este un succes prin miile de angajați, companii, autorități chiar, care dezbat, aderă, se fac auziți.
Care sunt provocările în antreprenoriatul și managementul feminin românesc?
Impredictibilitatea, inflația, un război ce nu se mai termină și un spectru politic fără cotă de gen. Am susținut că în esență suntem oameni, dar problemele noastre sunt diferite, iar lipsa unui echilibru poate duce la perpetuarea unor prejudecăți extrem de periculoase pentru societate.
Avem responsabilitatea familiei, a businessului și a angajaților, dar în plus avem responsabilitatea să schimbăm percepția acelor roluri învechite. Societatea românească trebuie să integreze conceptul de succes prin diversitate. Cu cât suntem mai diferiți, cu atât cresc șansele de inovație, sustenabilitate, succes.
În jurul fiecărui business există stakeholders, comunități care depind de și asigură succesul companiei tale. Întreprinderea ta creează grădinițe, creșe, artă și o cotă de gen implementată, va potența toate dimensiunile viitorului tău, indiferent de cât de limitată este răspunderea ta in societate.
Cum identificăm și susținem talente în leadershipul feminin?
Prin educație și conștientizare. Numărul fetelor care abandonează școala, în raport cu băieții este mai mare în ciclul primar și se inversează în învățământul superior și cu asta am spus tot. Leadershipul se învață de mic și indiferent dacă unii îl pun pe seama talentului înnăscut, a charismei, educația transformă un dat, într-un plus valoare pentru societate în ansamblu.
Confederația Națională pentru Antreprenoriat Feminin are ca pilon principal educația și punctual implementarea educației antreprenoriale de la vârstă școlară. De câțiva ani inițiem și susținem proiecte naționale atât în zonele dezvoltate, cât și în punctele roșii ale abandonului școlar, finalizate cu măsuri clare, concise și mai ales sustenabile.
„Pactul pentru Tineri”, în parteneriat cu Ministerul Educației, Ministerul Tineretului, Familiei și Egalității de Șanse, Ministerul Muncii și Solidarității Sociale, Banca Mondială și UNICEF, „Digital Up – Dezvoltare Antreprenorială pentru IMM-uri”, „Pactul pentru Muncă”, în parteneriat cu FPPG, Kids in Business, ce a fost inițiat ca rezultat al protocolului semnat dintre CONAF și Ministerul Educației, intitulat „Pactul pentru Educație Antreprenorială”, sunt instrumente pentru o societate sănătoasă, în care viitori leaderi și angajați învață mecanismele unei piețe a muncii corecte.
Liderii, olimpicii, cei care au ales o meserie, trebuie să fie încurajați să își urmeze aspirațiile aici, în România, indiferent cât de globalizat este businessul în care participă. Avem șansa ca, într-o era a digitalizării să beneficiem ca societate, de profitul pe care o piață mondială îl poate genera.
Așadar, susținem talentele României prin programe complexe, adaptate nevoilor lor, dar mai ales prin exemplu propriu. De aceea încurajez fiecare sucursală CONAF să își dezvolte propriile proiecte, să genereze vectori locali, să centralizeze nevoile specifice fiecărei regiuni. Maratonul pentru Educație Antreprenorială este ultimul și poate cel mai amplu proiect dedicat descoperirii potențialului antreprenorial al tinerilor, indiferent de gen.
Cum reușesc femeile aflate în poziții de decizie să remodeleze comunitatea și organizațiile din care fac parte?
Noi femeile am tăcut secole, ca să nu spun milenii. E timpul ca vocea noastră să se facă auzită. Nu este un discurs feminist, este un drum spre normalitate. Istoria ne-a redat drepturile, dar decalajul trebuie parcurs rapid. Societatea în ansamblu trebuie să recupereze lipsa pe care inputul specific feminin o generează. Fiecare companie este parte a unei comunități în care fiecare gen este aspectat prin nevoile și specificul său. Avem în sânge capacitatea de a educa și susține copiii noștri și acest fapt nu trebuie să ne limiteze visurile profesionale. Familia este primul aliat al unui lider feminin și ține de diplomația noastră să transformăm ceea ce în generațiile trecute era o limitare, în principal susținător al inițiativelor noastre profesionale.
Luptăm pentru egalitate de gen, așadar o cotă de gen, și există multe voci care consideră implementarea procentuală ca forțată, însă trebuie să înțelegem că este o necesitate tranzitorie poate, spre o societate armonios proporționată.
România are nevoie de vectori de imagine puternici, care să înțeleagă nevoile și schimbarea paradigmei istorice. E un drum lung, pe care cei ale căror valori sunt pozitive, altruiste și în sincronicitate cu societatea, trebuie să meargă cu tenacitate.
Spune-ţi părerea