Marea Privatizare

„ADEVĂRURI DESPRE TRECUT”: AUTOMOBILE DACIA VERSUS ARO
Cristina Chiriac a primit invitaţia, pe care a şi acceptat-o, de a colabora cu producătorul tv şi realizatorul emisiunii „Adevăruri despre trecut”, difuzată la TVR 1. Aflând cu câteva luni înainte de lansarea volumului că aceasta a scris o carte despre privatizările româneşti, Iulian Foişor, care se ocupa la acel moment de documentarea poveştii mărcilor româneşti ARO şi Dacia, a contactat-o şi i-a propus un dialog pe această temă. Un „promo” al subiectului dificil: Automobile Dacia SA versus ARO Câmpulung, însoţit de fotografii din timpul întâlnirii cu echipa de jurnalişti a postului naţional de televiziune, a sporit interesul publicului de a urmări emisiunea.

„Un vis împlinit! Munca mea strânsă între două coperţi!”, anunţa Cristina Chiriac, preşedintele Asociaţiei Naţionale a Antreprenorilor, apariţia unei lucrări deosebit de importante pentru domeniul economic, „Marea Privatizare”. Volumul, apreciat ca fiind unic în România prin prisma subiectului abordat, a fost lansat sâmbătă, 19 noiembrie 2016, la Târgul de Carte „Gaudeamus”, organizat la Romexpo. Cu câteva săptămâni înainte, pe 24 octombrie mai precis, autoarea şi-a ispitit cititorii interesaţi de o temă controversată a realităţii economice româneşti, prezentându-le în spaţiul virtual primul exemplar al cărţii sale. Lucrarea, „o analiză complexă a procesului de privatizare din România”, bazată pe experienţa acumulată de Cristina Chiriac ca vicepreşedinte al Autorităţii pentru Valorificarea Activelor Statului (fosta APAPS – Autoritatea pentru Privatizare şi Administrarea Participaţiilor Statului), a stârnit numaidecât curiozitatea publicului. Dar şi apetitul presei centrale pentru un subiect departe de a fi „îngropat”, autoarei fiindu-i solicitat ajutorul la realizarea unor emisiuni pe tema tratată în volumul proaspăt lansat.

Marea Privatizare

Marea Privatizare

RĂZVAN ORĂŞANU: “ESTE SINGURA RADIOGRAFIE CARE, ÎN 26 DE ANI, DĂ UN DIAGNOSTIC CORECT AL PRIVATIZĂRII”
„Se spune că în viaţă trebuie să faci măcar trei lucruri: să plantezi un copac, să clădeşti o casă şi să faci măcar un copil. Mereu m-am gândit că obligatoriu trebuie să îndeplinesc aceste lucruri. Astăzi pot spune că mă simt împlinită! Pe lângă aceste lucruri, am reuşit să realizez ceea ce, acum zece ani, nici nu visam, să scriu o carte. „Marea Privatizare” nu este doar o simplă carte, simt că, în curând, va deveni material didactic, aşa cum spunea, la finalul doctoratului meu, domnul profesor Zaman. Mai sunt multe de spus, mai sunt multe de scris, dar, măcar de acum înainte, avem un punct de referinţă fundamentat economic şi juridic. Mulţumesc tuturor celor care au avut răbdare şi încredere în mine, mulţumesc celor care mi-au transmis gândurile lor bune!”, astfel îşi argumenta demersul lăudabil Cristina Chiriac.

Marea Privatizare

Marea Privatizare

Şi, mai mult decât un material didactic, după cum tot ea mărturisea în presa centrală, cartea sa „este un instrument care ar trebui să ajute clasa politică, pentru a identifica noi pârghii, care să degreveze şi să crească economia românească”, graţie ultimului capitol, în care autoarea propune trei direcţii de finalizare a procesului de privatizare din România. „Prima direcţie pentru a degreva bugetul de stat de o povară financiară şi de a eficientiza activitatea de valorificare a activelor statului constă în unificarea tuturor participaţiilor statului ce nu se încadrează în categoria celor strategice sub umbrela unei singure instituţii. O a doua direcţie de finalizare a privatizării din România ar fi crearea unei societăţi listate pe o piaţă reglementată, pentru administrarea şi valorificarea acestor pachete minoritare, într-un mod transparent, competitiv şi eficient, care constituie soluţia optimă pentru degrevarea instituţiilor publice ce deţin în administrare astfel de pachete de acţiuni, creându-i-se premisele punerii cu adevărat în valoare a acestei avuţii. Acest instrument presupune înfiinţarea unei companii, pe care o vom denumi generic „Fondul Român de Valorificare”, societate pe acţiuni, organism de plasament colectiv în valori mobiliare, sub forma unei societăţi de investiţii de tip închis cu personalitate juridică română în conformitate cu Legea nr. 297/2001, Legea pieţei de capital. A treia direcţie de finalizare a procesului de privatizare ar putea fi vânzarea rapidă prin Bursa de Valori Bucureşti a pachetelor minoritare de acţiuni, pe care statul le mai deţine prin AAAS, în cazul companiilor listate la bursă.”, redăm un fragment din lucrarea acesteia (sursa: bursa.ro).

Lansare Marea Privatizare

Lansare Marea Privatizare

Colegul Cristinei Chiriac, Răzvan Orăşanu, care a deţinut funcţia de preşedinte al AVAS, preciza despre lucrarea la a cărei lansare a participat că: „Este singura radiografie care, în 26 de ani, dă un diagnostic corect al privatizării, fără să treacă nici într-o plângere generală, fără să treacă nici într-o laudă excesivă. De ce? Pentru că nu avem o radiografie corectă a procesului de privatizare până în acest moment şi mai avem sute de companii care vor trece prin acelaşi proces, uneori negândit, uneori pripit, dacă nu învăţăm lecţiile trecutului.”

AUTOAREA, PRINTRE “PUŢINII ECONOMIŞTI CARE AU CERCETAT UN SUBIECT DE O ASEMENEA AMPLOARE”
Câmpulungeanca Cristina Chiriac, „doctor în economie al Academiei Române şi preşedinte al Asociaţiei Naţionale a Antreprenorilor, a fost vicepreşedinte al Autorităţii de Valorificare a Activelor Statului în perioada 2009-2012, având o experienţă de peste 10 ani în aparatul guvernamental, începându-şi cariera în administraţia publică în funcţia de consilier al Corpului de Control al Primului Ministru. Începând cu anul 2012, Cristina Chiriac îşi dedică tot mai mult timp dezbaterilor şi publicării articolelor pe teme economice, militând pentru reformarea sistemului, promovarea antreprenoriatului şi reducerea birocraţiei. Cristina Chiriac se numără printre puţinii economişti care au cercetat un subiect de o asemenea amploare, acoperind derularea întregului proces de restructurare a proprietăţii, de la debut şi până în prezent şi determinând rata de succes a procesului de privatizare a peste 7.700 de companii (în perioada 1992-2014).”, redăm câteva referinţe din biografia autoarei, rezumată pentru coperta cărţii sale „Marea Privatizare – Restructurarea Proprietăţii. Premisă a dezvoltării economice şi sociale din România”.

Tema dezbătută în „Marea Privatizare” a preocupat-o îndelung pe Cristina Chiriac, care, înainte de a publica acest volum, a realizat un studiu, parte a lucrării sale de doctorat, prin care sunt analizate şi evaluate efectele privatizării întreprinderilor de stat. Potrivit acestui studiu, numai 22,32% din cele 7.726 de societăţi privatizate sunt încă active şi au peste 10 angajaţi. Adică pot fi considerate privatizări reuşite.

Cristina Chiriac

Cristina Chiriac, Măriuca Mihăilescu

Marea Privatizare

Marea Privatizare

Cristina Chiriac, Tudor Otulescu

Sursa: Evenimentul Muscelean 

Spune-ţi părerea

Numele este obligatoriu
Adresa de e-mail nu va fi publicată

Înapoi sus