Economia românescă este ca un amalgam cu o formulă secretă. Unii spun că ar fi nevoie de mai multe modele de succes, alții deopotrivă că ar trebuie să analizăm cauzele insolvențelor și să remediem ce se mai poate remedia.
Din experiența profesională vă pot spune un singur lucru: haosul pornește de la cadrul legislativ. De exemplu, pentru că tot este la modă acum să analizăm trecutul vă spun că în materie de privatizări cadrul legislativ a fost modificat de mai bine de 100 de acte normative de la debut și până în prezent. Acest fapt arată inconstanța și ineficiența sistemului legislativ și administrativ și este mai mult decât evident că a afectat direct în mod negativ privatizarea.
Să lăsăm privatizarea deoparte, ar spunii unii analiști. Din păcate, nu se poate lăsa deoparte. Cele mai mari găuri negre ale bugetul de stat au fost cauze de către companiile de stat ca urmare a imposibilității achitării taxelor și impozitelor datorate. Multe dintre aceste companii, ulterior ștergerii de datorii (parțial sau total în unele cazuri) au intrat in insolvență sau chiar faliment. Așa că, din punctul meu de vedere există o strânsă interdependență între privatizare și insolvență. Să facem un exercițiu mic de imaginație. De exemplu, mâine , intră în insolvență 100 de IMM-uri. Efectul?..economic si social..nu este greu de cuantificat mai ales având în vedere că în general imm-urile au cam până la 10 angajați, sigur există și cu personal mai numeros. Acum, continuă exercițiul de imaginație cu Oltchim sau Complexul Energetic Hunedoara. Ei, cum stăm? Deloc bine? Mii de oameni care își vor pierde locurile de muncă, cu siguranță multe din imm-urile din zonă își vor închide și ele activitatea, migrație de populație catre alte zone, șomaj, lipsă de perspective. Cam așa arată exercițiul meu de imaginație. În ultimii ani, am mai dezbătut acestă tematică cu cei de la Grupul de presă Bursa.
Pe 18 februarie va avea loc Conferința ,, Codul insolvenței 2016″ cu următoarele obiective:
Bilanţul Codului Insolvenţei – efectele asupra economiei;
Evoluţia numărului insolvenţelor şi rata de succes a procedurii;
Insolvenţa autorităţilor publice;
Propuneri de îmbunătăţire a reglementării procedurii insolvenţei;
Finanţarea companiilor în insolvenţă;
Rolul băncilor în restructurarea companiilor;
Efecte ale prorogării legii falimentului persoanelor fizice;
Cererile ANAF privind modificarea regulilor insolvenţei.
Sincer, mă bucur că există astfel de inițiative și dezbateri, mai ales că cei de la Bursa sunt consecvenți și fini observatori însă pe de altă parte mi-aș dori mult mai multă implicare din partea celor care au atribuții în construirea unui dialog social constructiv!
Cert este un lucru, există practicieni în insolvență care își fac bine meseria și acesta este un semnal îmbucurător, astept cu mare nerăbdare punctul de vedere al Nicoletei Munteanu, mai ales că pe 18 februarie va avea dublă calitate: moderator dar si speaker. Și dacă v-am făcut curioși, iată și programul:
Moderator: Nicoleta Munteanu, Partener, (confirmat);
* Florin Aurel Moţiu, Secretar de Stat, Ministerul Justiţiei (confirmat);
* Gheorghe Piperea, Prim-vicepreşedinte, Uniunea Naţională a Practicienilor în Insolvenţă din România (UNPIR) (confirmat);
* Simona Miloş, Preşedinte, Institutul Naţional pentru Pregătirea Practicienilor în Insolvenţă (INPPI) (confirmat);
* Andreea Deli-Diaconescu, Membru, Institutul Naţional pentru Pregătirea Practicienilor în Insolvenţă (confirmat);
* Stan Tîrnoveanu, Co-Managing Partner, ZRP Insolvency (confirmat);
* Sergiu Oprescu, Preşedinte al Consiliului Director, Asociaţia Română a Băncilor (ARB);
* Diana Deleanu, Avocat partener SCA Deleanu Vasile – Avocaţi (confirmat);
* Practicieni în insolvenţă.
Spune-ţi părerea